تفاوت وایرلس و وای فای

وقتی دو روش کاملاً متفاوت دسترسی به اینترنت را توصیف می‌کنند، مردم اغلب اصطلاحات “wireless” و “Wi-Fi” را مترادف می‌دانند. در حالی که اتصال بی‌سیم یا همان wireless از شبکه تلفن همراه استفاده می‌کند و تقریباً در هر مکان، امکان استفاده از اینترنت را دارد، ایجاد اتصال Wi-Fi شما را ملزم می‌کند سخت‌افزار را در خانه خود نصب کنید یا از رایانه خود در محدوده روتر مورد استفاده خود استفاده کنید. هر دو نوع اتصال در زمینه‌هایی مانند سرعت انتقال، دامنه سیگنال و هزینه دارای مزایا و معایبی هستند.

تعاریف Wi-Fi و Wireless

Wi-Fi استانداردی برای ارتباطات بی‌سیم با فاصله کوتاه است که در درجه اول توسط رایانه‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید از اتصال Wi-Fi با برخی از انواع دستگاه‌های تلفن همراه و کنسول‌های بازی استفاده کنید. در تنظیم Wi-Fi، دستگاه به روتر یا نقطه دستیابی متصل می‌شود که ارتباطات را از طریق مودم پهن‌باند به اینترنت منتقل می‌کند. اتصالات Wireless در درجه اول توسط تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگرچه استفاده از اتصال Wireless با رایانه با نصب سخت افزار مورد نیاز نیز امکان‌پذیر است. در یک تنظیم Wireless، دستگاه از طریق نزدیک‌ترین برج سلولی متعلق به شرکت تلفن همراه کاربر، داده را ارسال و دریافت می‌کند.

الزامات سخت افزار

اگر تلفن همراه دارید، برای دسترسی به اینترنت از طریق اتصال wireless به سخت‌افزار اضافی نیاز ندارید. شما فقط باید تأیید کنید که برنامه تلفن همراه شما شامل دسترسی به داده است و مرورگر وب تلفن را برای آنلاین شدن باز کنید. برخی از رایانه‌های نوت بوک همچنین دارای کارت‌های wireless همراه هستند. اگر رایانه شما کارت تلفن همراه یا دستگاه USB ندارد، یکی را نصب کنید تا از طریق یک ارائه دهنده تلفن همراه به اینترنت دسترسی پیدا کنید. برای دسترسی به اینترنت از طریق اتصال Wi-Fi در خانه خود، باید روتر Wi-Fi خریداری کنید و آن را به مودم پهن باند خود متصل کنید. شما همچنین به یک آداپتور شبکه Wi-Fi نیاز دارید. رایانه‌های لپ تاپ مدرن شامل این موارد هستند و همچنین به‌عنوان افزودنی‌های کارت USB یا کارت‌های الحاقی نیز موجود هستند. ارتباطات Wi-Fi در خارج از خانه در بسیاری از مشاغل و سایر اماکن عمومی قابل دسترسی است. به‌طور معمول، کتابخانه‌ها، مانند بسیاری از رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها، اتصال Wi-Fi را ارائه می‌دهند.

محدوده سیگنال

دامنه اتصال wireless بسیار بیشتر از اتصال Wi-Fi است. از هر مکانی که از ارائه دهنده تلفن همراه خود سیگنال دریافت می‌کنید، می‌توانید از اتصال wireless استفاده کنید. دامنه اتصال Wi-Fi بسیار محدودتر است. برای بهترین عملکرد، از اتصال در همان ساختمانی که روتر Wi-Fi نصب شده استفاده کنید.

سرعت

سرعت بارگیری و بارگذاری موجود با اتصال wireless معمولاً کندتر از سرعت موجود با اتصال Wi-Fi است. طبق مقاله 2012 PCWorld ، مشتریان در مناطقی که سرویس wireless 4G دارند می‌توانند به ترتیب حداکثر 9.12 و 5.86 مگابیت در ثانیه بارگیری و بارگذاری کنند. سرعت در شبکه‌های 3G به‌طور قابل توجهی کندتر است. یک روتر Wi-Fi مدرن سازگار با استاندارد ارتباطی 802.11n از سرعت انتقال تا 300 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند، اما سرعت اتصال به اینترنت سرعت بارگیری و بارگذاری را محدود می‌کند.

هزینه

هزینه‌های مربوط به اتصالات Wi-Fi بسیار کمتر از هزینه‌های اتصال wireless است. پس از خرید سخت‌افزار مورد نیاز و ایجاد اتصال Wi-Fi در خانه، هزینه ماهانه خدمات اینترنت شما تنها هزینه شماست و محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. هنگام استفاده از نقاط دسترسی Wi-Fi در خارج از خانه، ممکن است هزینه اتصال اعمال شود. هزینه پایه اتصال wireless مشابه است، اما شما اغلب فقط می‌توانید ماهانه چند گیگابایت داده بارگیری کنید. اگر داده‌های بیشتری را از آنچه در برنامه شما در نظر گرفته شده بارگیری کنید، مشمول هزینه‌های بیش از حد می‌شوید.

Share on whatsapp
Share on email
Share on linkedin
Share on telegram

دیدگاه خود را بنویسید

اگر شما هیچ حساب کاربری ندارید ثبت نام کنید، برای ارسال دیدگاه نیاز است که ثبت نام و یا وارد شوید.